tiistai 21. tammikuuta 2014

Ensimmäiset himmelini

Kiinnostuin himmelien tekemisestä ensimmäisen kerran vuonna 1987. Silloin tein hääjärjestelyissämme avustaneille ystäville ja sukulaisille kiitokseksi himmeleitä. Tämä himmeli on säilynyt anoppilassani näin hyväkuntoisena yli 25 vuotta.


Tämän 'kolmen tahokkaan' olen tehnyt omaan kotiin. Sen tarkkaa tekovuotta en edes muista. Se on kuitenkin siirtynyt meillä muutoissa mukana jo ainakin kolmanteen kotiin.



Tämä hieno pyöreä kehähimmeli ei ole minun tekemäni, vaan sen on tehnyt tottijärveläinen taitava himmelintekijä Taimi Naskali. Hän on antanut sen kauan sitten Inkeri-tädilleni, jonka kuoltua minä olen sen perinyt. Taimi Naskalin tekemiä kookkaita, upeita himmeleitä on nähtävänä mm. Tottijärven kirkossa.



Tässä on minun ensimmäinen lasiputkihimmelini. Materiaalina on hopean värinen 30 mm pitkä tsekkiläinen lasiputki. Himmeliin on käytetty tasan 100 g näitä putkia. Tämä himmeli on koottu ohutta metallilankaa käyttäen, mutta myöhemmin olen huomannut, että paremman lopputuloksen saa käyttämällä siimaa. Sopiva siiman paksuus on 0, 025-0,030 mm. Lasiputkia voi ostaa esim. http://www.helmimeri.net/  -kaupasta Tampereelta.



Tässä kuvassa vastaava himmeli on tekeillä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti